smc_ 2014.10.13. 14:15

Csimpi Jordániában - Taxis blokk

Nem bírtam már magamban tartani, a napi két-három taxizás megtette hatását. Annyi baromság gyűlt fel bennem, hogy ki kell adjam.

Szóval, alapállás, hogy az országban egy azaz egyféle közlekedési eszköz létezik, az autó. Pontosabban kettő, mert pár reptér is van az országban, de ezzel azért nem hiszem, hogy tömegek közlekednének. Tehát marad az autó. Ebből kétféle van, az egyik a privát verda, a másik a taxi. Slussz. Nincs busz, nincs villamos, nincs metró, nincs vonat (az egész országban sehol), nincs motoros, se biciklis. Utóbbiak, ha voltak is, valószínűleg kiirtották őket az autósok. Ahogy ezek közlekednek... Ennek következtében, ha bárhova el szeretnél jutni, azt csak és kizárólag kocsival tudod megtenni. Vagy a sajátoddal vagy taxival. Gyalogolni életveszélyes. Járda nincs, zebra nincs, lámpa nincs. Egy hagyományos kétszerkettes úton átkelni 20-25 perc és így sem biztos hogy túléled.

Na de jöjjön egy kis ismertető a közlekedési "rendről". Az országban elvileg jobbra tartás van érvényben, de mint már korábban is írtam, nem számít kirívónak az autópályán szembe közlekedő renitens elem. Viszont ezt talán még úgy ahogy betartják. Többeknek ismerősek lehetnek otthonról az úgynevezett kanyarodási szabályok is. Na azt itt felejtsük el.

Tegyük fel, hogy szeretnénk jobbra rákanyarodni egy felsőbbrendű (értsd: forgalmasabb) útra, de már áll előttünk egy autó a kereszteződésnél. Ekkor semmi esetre se várjuk meg amíg adott jármű elhalad előlünk, hanem álljunk be balra mellé mi is, 110%-ban kitakarva a sofőr kilátását. A fenti folyamat n+1 db járműig ismételhető, ahol n jármű eléri az adott út szélességét.

A forgalmi sávok mondjuk már Tajvanon is abszolút csak dekorációnak voltak az úton, de itt ezt még magasabb szintre emelték. Egy két sávos úton a taxis pl. simán beáll két autó közé harmadiknak, ha véletlenül hagynak annyi helyet (ha nem, akkor is), de előztünk már meg egy (1!) sávos aluljáróban személyautót taxival, városban, 90-es tempóval. Én komolyan azt vártam, hogy mikor kezd el szikrázni a kocsi oldala a betonon. Az első ilyennél mondjuk úgy kaptam be a hanyagul kilógatott jobb kezem az ablakból mintha piros pacsit játszanánk valakivel odakintről. Meg elfojtottam egy halk sikolyt is. Asszem.

A taxik állapota is sokat elárul azért. Legtöbbször azzal az érzéssel szállok ki, hogy legszívesebben azonnal lezuhanyoznék és elégetném a ruháimat. Na jó, nem mindig, de sokszor.

Vagy például ott van az a taxis akivel egy kicsit hosszabb útra kellett mentem egyik este. Beszálláskor reflexből nyúltam a biztonsági övért, viszont pár másodperc tapogatás után hátrafordulva konstatáltam, hogy ez nem az alapfelszereltség része. Aztán indulás után feltűnt, hogy milyen jó a klíma hátul, ugyanis a nyakamba fújta a hideg levegőt, bár a jármű állapota nem engedett ilyen luxusra következtetni. Mint utóbb kiderült, ezt a jelenséget tényleg nem a klíma berendezés okozta, hanem egy takaró elem hiánya a C oszlopról, ahonnan besüvített a menetszél. Ezek után, gondoltam már nem lephet meg semmi. Tévedtem. Ugyanis a pali 110-nél, a kanyarban felhúzta a vezető oldali ablakot. Nem feltekerte, felhúzta. Kézzel. Két kézzel! Az már csak hab a tortán, hogy az utas oldali, első ablak két perccel később egy bukkanónál bezuhant az ajtóba. És én ezért fizettem.

Az is alapállás, hogy minden taxis dohányzik ezerrel. És az, hogy te megfulladsz mellettük, annyira nem hatja meg őket. Mondhatni rád se bagóznak. Az összes kocsi egy bazi nagy hamutartó.

A lehúzás ipari méreteket ölt, a szálloda előtt a két és fél perces útra 5 dinárt kért volna a taxis ami óra szerint kevesebb mint 1 dinár. És meg volt lepve hogy elhajtottuk. A leggyakoribb trükk a "rossz", "nem működő" óra. Ilyenkor indulás előtt meg kell kérdezni, hogy mennyi. Ha túl nagy számot mondanak vagy alkudozol, vagy kiszállsz és egy szolid 'anyád' kíséretében elhajtod és leintesz egy másikat. Aztán van akinek bemondod a címet, ő meg közli, hogy oda nem megy. Na az ilyennek se szoktuk megköszönni, hogy megállt. Mondjuk itt legalább nem kerülik úgy a külföldieket mint Kínában, ahol szabályosan ki kell ugrani a taxi elé, hogy megálljon, mert ha meglátja, hogy nem vagy húzott szemű padlógázzal elhajt.

A leintéses rendszernek ráadásul megvan az a hátránya is, hogy tegnap pl. 45 percig álltunk az egyik legforgalmasabb út mellett, mire sikerült egy üres taxit leinteni. Alternatíva meg ugye nincs.

Na és akkor a végén jöjjön az abszolút csúcs. A körforgalom. Ide szerintem még a helyiek közül is csak a szuicid hajlamúak mernek behajtani. Azzal indul a dolog, hogy a körforgalom picit szélesebb mint nálunk. Két-három autó is elfér egymás mellett. Na ezt kis is használják. A másik az, hogy szabályok nincsenek. Aki utoljára fékez, az nyert. Nincs olyan, hogy aki bent van, annak elsőbbsége van. Simán berongyolnak fékezés nélkül dudálva, majd úgyis megállnak alapon. Nekem konkrétan halálfélelmem van ezekben. És jellemzően itt történik a legtöbb anyázás is. Legalábbis úgy gondolom, mert arabul kiabálnak egymásnak a sofőrök elég ingerülten és kétlem, hogy a másik verda polírozását dicsérnék fennhangon. Ja és itt történt az is (többször), hogy a kedves taxisnak nem volt türelme körbemenni a körforgalmon, hogy megforduljon, hanem inkább visszafordult kis íven, szembe a forgalommal én meg közben majd kitéptem a majrévasat a helyéről. Khm.

És igen, a videóban, a taxin azok a csíkok szigszalag darabok, amik összetartják a verdát.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://csimpiafoldkorul.blog.hu/api/trackback/id/tr566759303

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása